• Dubbelspårig järnväg och många kraftiga stengärdsgårdar begränsar urvalet av trakter. Rätt trakt är norra Skåne mellan Hässleholm och Ballingslöv. Ån man ser på en del bilder är Almaån.

  • Småland, söder om Sävsjö

  • Västergötland, norr om Ulvåker

  • Stora Altorp, Ulvåker

  • Ulvängens säteri, Ulvåker

  • Strax norr om Ulvåker

  • Järnvägssträckan (Frövi-Grängesberg) elektrifierades 1954-1955. På bilderna är stolpar resta, men resten av kontaktledningen saknas. Bilderna är mest troligt tagna 1954.

  • Sköndal i Lindesberg

  • Bodås

  • Man ser en liten bit av Åbuamossen nere till vänster. Tvärs över bilden hitom vägen går en torvbana som gick till Hästveda.

  • Svängstavägens infart till Olofström. Man ser banvallen för den upprivna sträckan Sandbäck-Olofström av Blekinge kustbanor. Holje station låg utanför höger bildkant. Här ser det helt annorlunda ut nu, men funkishuset har mirakulöst överlevt inklämt mellan gator och en rondell.

  • Biskopsmåla

  • Södra Ekerydet. Här det nu ett industriområde i utkanten av Olofström. Koordinaterna visar platsen för boningshuset lokaliserad m.h.a. Eniros historiska flygbilder.

  • Jag har gått igenom serien. Örkened och Lönsboda är fel. Serien börjar söder om Olofström, drar sig mot norr och så mot öster. De flesta bilderna är öster till nordost om Olofström. En del platser är kraftigt förändrade genom tätortens expansion. Där har jag hittat platserna med hjälp av Eniros historiska flygfoton.

  • Skjutsmåla NO om Olofström

  • Ljuders skola

  • Vägen uppe till höger kommer från byn Vida. Vägen till vänster är landsvägen genom Ljuder. Den är numera uträtad så att S-kurvan på bilden är borta.

  • Småland, Ljuders socken, byarna Vida, Ålebäcksås och Tjugosjö

  • Alfta, Mats-Ols

  • Alfta, Kyrkskolan

Filtrera



© Flygfotohistoria, samtliga rättigheter förbehålles.
Företaget Flygfotohistoria drivs av Johan Ahlén
Webbplatsen utvecklas av