• Skönsbo (tidigare Sjönsbo) håll- och lastplats samt banvaktsstuga mellan Hedemora (t.h.) och Vikmanshyttan fotograferat mot N. Byggnaderna är idag rivna.

    Den första sulfitfabriken i Turbo från 1889 (7 km mot SV) lagrade sina massabalar i ett magasin som låg vid nedre bildkant. Balarna lastades till järnvägsvagnar på ett spår som låg mellan linjespåret på bilden och magasinet.

  • Banvaktstuga i Yttre heden 4 km N Vikmanshyttan. Den revs före 1962. Även uthuset och jordkällaren är rivna däremot finns byggnaderna på andra sidan vägen kvar idag.

  • Av det 1968 nedlagda tegelbruket återstår i förfallet skick byggnaderna runt skorstenen på bilden. Torvladorna i en lång rad samt byggnaden t.v. (lager?) är rivna. En smalspårig järnväg gick t.h. om vägen mellan lertaget utanför nedre bildkant och tegelbruket. Denna är liksom dess ramp till bruket riven.

  • Endast husgrunden finns kvar idag, däremot finns lastkajen mittemot kvar med ett teknikhus framför. Det närmaste spåret slutar i en stoppbock alldeles t.v. om vägen.

  • Fotograferat mot SV. Järnvägens teknikhus ligger idag ungefär vid det första F:et i stämpeln "Flygfotohistoria".

    Vid bildens övre kant i mitten, syns uthuset till det senaste stationshuset som 1928-29 ersatte en äldre byggnad på samma plats. Det senare stationshuset kan inte urskiljas på bilden men ligger strax t.h. om uthuset. Det revs 1981 eller 1983 men husgrunden av betong och slaggsten i en brant sluttning samt ett trästaket mot denna finns kvar idag, tillsammans med en trappa ner för sluttningen.

  • Detta är nog en privat fastighet. Däremot ligger den forna banvaktsstugan utanför vänster bildkant, se bild 51.

  • Ryggens banvaktsstuga med senare tillbyggd mittrisalit mot järnvägen. Banvaktsstugan finns tillsammans med uthus och jordkällare kvar idag.

    Ryggens ursprungliga expeditionsbyggnad låg vid vänster bildkant på andra sidan spåret. Den lär senare ha blivit flyttad, så det är sannolikt någon annan byggnad som syns på bilden.

  • Det nedersta spåret är upprivet idag.

  • Näs lådfabrik vid sjön Runn mot NO, se vidare bild 35.

  • Näs lådfabrik vid sjön Runn mot SV. På platsen fanns ursprungligen "Nya sågen" vilken 1906 ersatte Näs såg som låg vid O stranden av Hosjön. Nya sågen nedlades 1925. Näs lådfabrik flyttades hit 1947 då den ursprungliga fabriken brann ned, denna låg strax SV om den gamla Nässågen. Kopparfors AB som ägde lådfabriken lade ned denna 1976. På platsen kunde sommaren 2016 inga rester från lådfabriken finnas.

    Ett sidospår från järnvägen mellan Falun och Gävle, strax O Korsnäs station, kan anas t.h. om brädgården. Sidospåret ligger idag kvar till en bit SV om Skutuddsvägen (förutom linjeväxeln till järnvägen mellan Falun och Gävle). Resten av sidospåret närmast sjön är rivet.

    Centralt i bildens nedre del syns gatan Sandvikshagen.

  • Åsgarns kvarn ligger nere t.h. utanför bild, fotograferat mot O. Den idag tillbyggda kvarnbyggnaden syns på bild 37. Byggnaderna på andra sidan vägen finns kvar.

    I mitten syns den kvarliggande stenvalvsbron över Garpenbergsån på vilken den nedlagda järnvägen mellan Fors (t.h.) och Gruvgården leddes över. Håll- och lastplatsen Åsgarn låg c:a 700 m t.v.

    T.v. om bron finns den forna banvallen kvar på en låg bank. T.h. om vägkorsningen är banvallen idag en grusväg vilken kan befaras med bil ända till Fors samhälle.

  • Rutbo mot N. I höger bildkant syns taket på den idag rivna banvaktstugan, c:a 1,5 km SO Säter station. Vissa av de övriga byggnaderna på platsen liknar fotografiets (Rutbotorpet i mitten o. Pelles i vänster bildkant), och är sannolikt om- eller tillbyggda sedan dess.

    PH

  • Bakom kapellet ligger järnvägsspåret mellan Falun (till vänster) och Gävle. Bakom detta spår
    kan ytterligare spår och magasinsbyggnader anas. Dessa tillhör Hosjö lastplats där tegelprodukter från Backa Såg & Tegelverks AB, c:a 3 km åt NO, omlastades till den nämnda järnvägen. Mellan tegelbruket och lastplatsen gick en smalspårig järnväg 1900-1957 (de första tre åren hade järnvägen en något annorlunda sträckning inkluderande en pråm på Sundbornsån). Några smalspåriga vagnar kan ses vid övre högra hörnet på bilden där spåret fortsatte mot tegelbruket.

    Växeln för Hosjö lastplats på järnvägslinjen låg ungefär där Centralvägen idag korsar järnvägslinjen (där låg även en byggnad för Hosjö hållplats samt en banvaktstuga). C:a 150 m åt O, alldeles V Korsnäs koppartråd och kabelfabrik (byggnaden finns kvar idag) fanns ytterligare en lastkaj mot sidospåret.

Filtrera



© Flygfotohistoria, samtliga rättigheter förbehålles.
Företaget Flygfotohistoria drivs av Johan Ahlén
Webbplatsen utvecklas av