• I vänster bildkant syns den under 1950-talet rivna stationskarlsbostaden. Plankorsningen har idag ersatts av en GC-väg i tunnel under järnvägen.

  • Banvaktsstugan, något t.v. om bildens mitt, var riven 1975.

  • Fotograferat mot N. Närmast järnvägslinjen mellan Sala och Gysinge (uppåt i bilden) syns Rosendals banvaktstuga (även kallad Carlsberg). Endast husgrunden av denna med en liten trappa återstår idag, däremot finns det ombyggda uthuset kvar samt en jordkällare framför uthuset. Även boningshuset framför banvaktstugan är ombyggt/nybyggt.

    Banvallen ligger här kvar, men är rejält övervuxen.

  • Fotograferat mot N. T.v. om den idag kvarstående torvströfabriken finns även ett litet (tomt) lokstall. Spårrampen från torvmossen upp till andra våningen på fabriken syns t.v. på bilden. Ovanför ligger bostaden för "spårvakten", även denna finns kvar idag fast om- och tillbyggd. Husen i höger bildkant finns också kvar.

    Mittemot fabriken utanför höger bildkant låg en såg som även den hade en smalspårig liten järnväg för sina transporter.

  • Plankorsningen med den idag nedlagda järnvägen mellan Sala (t.h.) och Gävle vid Fallbo, drygt 0,5 km NO Jugansbo station. Byggnaderna på bilden finns kvar idag.

  • Framnäs banvaktstuga fotograferat mot NO. Denna låg utmed den idag nedlagda järnvägen mellan Sala (t.v.) och Gävle, knappt 3 km NO Jugansbo station. Banvaktstugan (idag utbyggd mot SV) med uthus finns tillsammans med övriga byggnader på bilden (förutom byggnaden längst upp t.v.) kvar.

  • Samtliga byggnader finns kvar. I vänster bildkant syns banvaktstugans uthus, banvaktstugan som har fått en flygel mot S, ligger alldeles utanför bilden.

    Framför det forna stationshuset ligger den 35 m långa plattformens kantstenar av betong kvar.

  • Fotograferat mot V. I övre bildkant syns banvallen efter den 1952 nedlagda järnvägen mellan Heby (t.v.) och Runhällen. Vid Källviken fanns en enklare hållplats, belägen 800 m
    S Översävne håll- och lastplats. Platsen för denna borde vara vid stigens slut på bilden. Banvallen var här sommaren 2016 gräsbeväxt.

  • Fotograferat mot NV. Uppe t.v. utanför bild gick den 1952 nedlagda järnvägen mellan Heby (t.v.) och Runhällen.

    I samband med järnvägens öppnande 1906 inköptes Klockartorpets grusgrop som ligger nedanför och t.h. alldeles utanför bilden. En smalspårig järnväg sammanband den nämnda järnvägen med grusgropen. Den smala vägen i mitten av nedre bildkanten utgör den forna banvallen och fortsättningen av denna kan anas upp mot övre bildkant. Idag kan banvallen endast delvis urskiljas fram mot banvallen för Heby-Runhällen där en lastplats var belägen, c:a 1 km S Översävne håll- och lastplats. Även en enklare hållplats fanns under järnvägen Heby-Runhällens senare tid strax S lastplatsen.

  • Samtliga byggnader finns kvar. Stationshuset är tillbyggt med en flygel mot V. Den 1952 nedlagda järnvägen gick mellan Heby (t.h.) och Runhällen. Banvallen framför skolan är borta liksom t.h. utanför bild där en åker är belägen, men mot Runhällen finns den i allmänhet kvar, oftast som grusväg.

  • Samma motiv som 4363:25 men fotograferat från N.

  • Den gamla lanthandeln i Härkeberga syns mitt i bilden, denna liksom övriga byggnader finns kvar. Den idag nedlagda järnvägen mellan Uppsala (i riktning nedåt till höger) och Enköping korsar landsvägen vid bildens högerkant. Strax utanför bildens överkant ligger fortfarande järnvägens lastkaj kvar och bortanför denna f.d. Härkeberga stationshus. Fotograferat från O.

Filtrera



© Flygfotohistoria, samtliga rättigheter förbehålles.
Företaget Flygfotohistoria drivs av Johan Ahlén
Webbplatsen utvecklas av