• SV korsningen mellan Hovsvägen och järnvägen (kvar idag som museijärnväg) syns en banvaktstuga som senast 1962 ersattes av en banmästarbostad på samma tomt. Byggnaden finns kvar idag.

  • Torvbanan från Åbuamossen (t.h.) delar sig ovanför den nedre byggnaden t.v. på bilden, i två spår som når fram till torvströfabriken alldeles utanför vänster bildkant. På det övre spåret syns torvvagnar. Fabriken byggdes av betong efter att den gamla fabriken på mossen brann ner 1949. Den finns kvar idag och ligger invid Hästveda bangårds NV ände. På bild 49 kan fabriken anas vid den övre bildkanten.

  • Platsen för torvströfabriken vid Åbuamossen mot SO. Denna byggdes 1905 och brann ner 1949 och låg framför den nedersta byggnaden på bilden som kanske är smedjan. Ner mot undre bildkant gick en smalspårig järnvägen ut på mossen.

    En linbana gick till Hästveda bangård där torven lastades på järnvägsvagnar. Efter branden flyttades fabriken till Hästveda och istället för linbanan fortsatte järnvägen dit. Driften vid denna fabrik upphörde 1980 men idag bearbetas mossen med verksamhet förlagd i S.

    Idag är samtliga byggnader rivna, men järnvägens banvall gick på en än idag synlig bank ut mot höger bildkant. Bild 39 visar en bit av fortsättningen på väg mot Hästveda.

  • Vid Örbyvägens korsning med Viskadalsbanan syns Skene banvaktstuga vilken revs på 1970-talet. Nedanför denna låg på andra sidan järnvägen snickerifabriken Albano.

  • Skene mot NO. Örbyvägen går mellan bildens vänster- och högerkant och bakom ligger Skene kyrka.

  • Bilden visar Ludvig Svenssons anläggning i de SV utkanterna av Kinna, liksom bild 105.

    Bild 106 visar ett f.d. väveri mittemot Kinna järnvägsssation.

  • Lydde tegelbruk från 1878 i SO utkanterna av Kinna, mot SO. Detta nedlades 1968 och brann ner 1972. Endast den vita kontorsbyggnaden t.h. om skorstenen återstår idag.

    T.v. om tegelbruket längs med Lyddevägen gick en 0,7 km lång smalspårig järnväg till ett lertag vid bildens västra kant. En vattenfylld f.d. lergrav finns idag kvar på Marks golfbanas område.

  • Lydde tegelbruk mot NV, jmf bild:209325.

  • Lydde tegelbruk mot NO, jmf bild:209325. Nära bildens överkant kan Risängs tegelbruk från 1937 (eller kanske resterna av detsamma, det nedlades på 1950-talet) anas vid Häggåns strand.

  • Kinnahult mot O. Det spetsiga taket i bildens högerkant tillhör Kinnahults stationshus vid Viskadalsbanan. T.v. om detta syns godsmagasinet. Båda dessa byggnader är idag rivna. Ytterligare t.v. ligger dåvarande wellpappfabriken som hade egen spåranslutning. Ännu längre t.v. syns Harpebovägens plankorsning, jmf bild: 209 318

  • Det är Häggån som meandrar, denna rinner ut i Viskan en bit nedströms, t.v. utanför bilden.

  • Kinnas NO utkanter, mot NV. Alldeles t.v. om Viskadalsbanans plankorsning med Fritslavägen uppe t.h. i bilden, syns taket till den idag rivna banvaktstugan Horndal.

  • Foto från Harpebo c:a 3 km NO Kinna, mot O. T.v. Viskadalsbanans plankorsning med Harpebovägen och t.h. densammas bro över Häggån.

  • Centrala Kinna mot NO. T.h. Brunnsgatans plankorsning med Viskadalsbanan. Det vänstra spåret här är ett utdragsspår som syns på bild: 209380. Kinna stationshus ligger utanför bilden nere t.h.

  • Knappt en km NO Kinna, mot V. Borgvägen går vinkelrätt mot järnvägen nere t.h. i bilden. Ett motorvagnssätt skymtar i bildens nederkant på ett utdragsspår från Kinna bangård t.v. utanför bilden.

Filtrera



© Flygfotohistoria, samtliga rättigheter förbehålles.
Företaget Flygfotohistoria drivs av Johan Ahlén
Webbplatsen utvecklas av