• Norrbacken vid järnvägen Sandbäckshult (t.v.) och Mönsterås, fotograferat mot N. Här fanns en lastplats med ett stickspår för ett sågverk. Även en hållplats låg här, kanske kan man ana denna mellan träden ovanför industribyggnaden (kvar idag) i mitten.

  • På andra sidan järnvägen syns t.v. den ännu kvarliggande banvaktsstugan Sandbäckshult och t.h. kuren till stopplatsen "Riksväg 34" uppkallad efter den korsande vägen. Järnvägen går t.h. till Mönsterås och t.v. rakt fram till Sandbäckshult. Sedan 1973 svänger spåret istället t.v. utanför bild nedåt, mot Kalmar.

  • Helmershus tegelbruk, fotograferat mot SO, lades ned 1966 och är idag rivet. Den mindre torkladan t.h. om detta samt ett maskinhus framför detta finns kvar, liksom disponentvillan i mitten av bilden.

    Små smalspåriga järnvägar gick dels t.h. mot lertagen, dels med det färdiga teglet mot en lastkaj vid den idag nedlagda järnvägen mellan Värnamo (t.v.) och Kärreberga. Denna går tvärs över bilden. Utanför höger bildkant fanns dels en hållplatsbyggnad, senare -kur, dels lastkajen, av den senare finns små rester kvar. Järnvägen (eller rester av den) mellan tegelbruket och lastkajen kan anas i bildens högra del. I kurvan av denna finns idag kvar en c:a 1 m hög bank.

  • Fotograferat mot O.

    Pettersson & Co (?) sågverk i övre bildkant. Detta är rivet.

  • Spåret längst bort, i NO delen av Örsjö dåvarande bangård, är ett stickspår som betjänade tre magasin, jämför bild 42, samt Pettersson & Co (?) sågverk utanför övre bildkant, se vidare bild 3315:01. Terrasseringen för detta spår med dess slut i övre bildkant finns kvar.

    En kort smalspårig järnväg kan anas mellan brädraderna. Denna gick mellan sågverket och "den stora" järnvägen mellan Emmaboda och Kalmar. Någon form av omlastning mellan de båda järnvägarna måste ha utförts även om inget av detta kan anas i terrängen idag. Däremot finns litet av banvallen kvar ovanför brädupplaget där idag en liten kyrkogård är belägen.

  • De tre magasinsbyggnaderna vid bangården är rivna och av denna återstår endast ett rundgångsspår. Vid det högra magasinets plats finns däremot en 50 m lång betongkant från lastkajen kvar.

    Bild 42 visar motivet utanför höger bildkant.

  • Byggnaden i mitten av bilden är Riddaretorps banvaktstuga vilken revs mellan 1957 och 1975. Huset i nedre bildkant finns kvar.

    Jutarnas väg är idag omlagd till en GC-väg i en vägport där uthuset låg.

  • Kaggetorp N Ålem fotograferat mot S med järnvägslinjen mellan Kalmar och Berga med Berga t.h.

    Vid vägkorsningen låg hållplatsen Broholm (f.d. Kaggetorp). Det bortre spåret är ett sidospår med anslutande växel t.h. om vägkorsningen. T.h. går en del av sidospåret till en grusgrop utanför bilden. T.v. viker spåret av till en lastplats för virke, banvallen kan fortfarande anas. Där betjänade tidigare en smalspårig järnväg Broholms möbelfabrik på andra sidan järnvägen utanför vänster bildkant. Se vidare bild 11.

  • Broholms eller Kaggetorps lastplats N Ålem.

    Industrispåret ansluter till linjespåret utanför höger bildkant, se bild 20. Detta spår slutar i en idag kvarvarande meterhög bank mittemot byggnaden t.v. vilken också finns kvar idag. Utanför vänster bildkant, hitom järnvägen, låg Broholms möbelfabrik vars byggnader finns kvar idag.

  • Fotograferat mot NV. Vid övre vänstra hörnet av bilden syns godsmagasinet och stationshuset. Dessa liksom uthuset finns kvar idag. Däremot är lokstallet längst bort rivet.

    Från en lastkaj vid vänster bildkant gick en smalspårig järnväg till möbelfabriken i bildens mitt. Byggnaderna norr om Allmogevägen finns kvar idag. Banvallen kan anas på bilden, speciellt vid korsningen med Järnvägsgatan t.v. I skogsdungen mellan nämnda gata och den vänstra fabriksbyggnaden finns rester av en ungefär 50 m lång och 1 m hög järnvägsbank kvar idag.

  • Stationshuset, uthuset samt godsmagasinet (se bild 46) är idag rivna. Endast en grusplan med en låg betongkant (sannolikt härstammande från lastkajen) finns kvar. T.v. i bilden syns järnvägsbron över Nävraån.

  • T.v. om stationshuset döljer sig ett ännu idag bevarat uthus medan godsmagasinet t.h. är rivet. Även plattformskanten framför stationshuset ligger kvar.

  • Skurugata station mot O. Stationshuset döljs nästan helt av träden i övre kanten av bilden men godsmagasinet syns intill den lilla bangården som tillhörde järnvägen Eksjö (nedåt t.v.) - Österbymo. Dessa byggnader samt en jordkällare finns liksom husen närmast i bild kvar.

    170 m från stationshuset, utanför bildens övre kant, fanns en plankorsning med en väg. Denna kan ses på bild 12 i vänster bildkant.

  • Kålshester mot SO. Vägen korsar den idag rivna järnvägen mellan Eksjö (t.h.) och Österbymo. V änden av Kålshesters bangård som låg i en kurva syns i bildens vänsterkant. Det idag rivna lilla huset bredvid är sannolikt virkesskjulet för det intilliggande sågverket som 1914 uppfördes av Hjältevads Träförädlings AB. Övriga byggnader på bilden finns dock kvar. T.v. utanför bild finns även stationhuset m.fl. byggnader kvar

  • Samma motiv som bild 16 men fotograferat från SO.

    I vänster bildkant syns byggnaden från 1904 som inrymde Förlösa såg- och ångkvarn. Verksamhet pågick här till 1998. Utanför vänster bildkant låg (bortom det kvarliggande stationshuset) en brädgård med ett omfattande smalspårsnät. Idag finns en bilskrot på platsen.

    I bildens mitt ligger Förlösa lervaru- och fajansfabrik.

  • N änden av Förlösa bangård syns i nedre bildkant.

    Den idag kvarliggande byggnaden från 1938 i höger bildkant inhyste till slutet av 1990-talet Förlösa lervaru- och fajansfabrik.

    Ungefär mitt i bilden syns en plankorsning där idag Borshorvavägen går t.v. och Drejarestigen t.h. Plankorsningen har idag ersatts av en gång- och cykeltunnel c:a 30 m åt N.

    Ännu längre bort syns ytterligare en plankorsning som också har slopats. G:a Häradsvägen går än idag nästan fram till järnvägen på vänster sida om denna. Vid denna plankorsning låg hållplatsen Mörgata.

    Bild 19 visar samma motiv men något mer åt V.

  • Alldeles S om Grimstorp ligger idag banvaktstugan med samma namn kvar vid en f.d. vägkorsning med järnvägen. Uthusen syns bakom banvaktstugan. Även övriga byggnader på fotografiet finns kvar. Foto mot NO.

  • Vid järnvägen ligger än idag Sjöarps banvaktstuga. Hitom denna skymtar uthuset. Vägkorsningen med järnvägen har numera slopats. Övriga byggnader på fotografiet finns också kvar. Platsen ligger strax S om Grimstorp. Sjön t.v. heter Storesjön. Foto mot NV.

  • Vid bortre sidan av järnvägen syns Karsås banvaktstuga vilken revs 1995. Platsen är alldeles N om Bodafors. Hitom järnvägen skymtar banvaktstugans uthus i bildkanten. Även denna har rivits, däremot finns jordkällaren kvar strax utanför bildens nederkant. Övriga byggnader finns kvar. Vägen över järnvägen har ersatts av en tunnel för gång- och cykeltrafik. Foto mot V.

  • Huset närmast järnvägen är banvaktstugan Hyltan mellan Bodafors och Sävsjö. Endast källaren är kvar av denna medan bildens övriga byggnader finns kvar. Vägkorsningen med järnvägen är slopad. Fotograferat mot SO.

Filtrera



© Flygfotohistoria, samtliga rättigheter förbehålles.
Företaget Flygfotohistoria drivs av Johan Ahlén
Webbplatsen utvecklas av