• Fotografi av den kvarliggande Gruvgården mot NV. Banvallen för ett sidospår från stationen Stabbarps gruva (t.v, se vidare bild 35) syns i den nedre delen av bilden. Innan detta spår (och järnvägen mellan Klippan och Eslöv) byggdes 1898, fanns istället ett smalspår till en lastplats på järnvägslinjen mellan Teckomatorp och Eslöv.

    Utanför vänster bildkant låg ett tegelbruk och framför detta finns en lastkaj, 90 m lång (åtminstone idag). Härifrån utgick även smalspår till gruvorna där kol men fr.a. lera bröts, belägna några hundra meter i sidospårets riktning, detta upphörde dock strax utanför bilden.

  • Järnvägsstationen Stabbarps gruva på den nedlagda järnvägen mellan Klippan och Eslöv (t.h.), fotograferat mot SO. Stationen nedlades 1961 medan godsmagasinet på bilden verkar ha rivits mellan 1957 och 1973, och senare ersatts av en villa. Stationshuset mittemot, utanför bilden, finns dock fortfarande kvar som bostadshus. Det stora vita huset i bildens mitt är idag tillbyggt.

    Härifrån gick från 1898 ett sidospår till Stabbarps gruva, till vänster, se vidare bild 32.

  • Asmundtorps banvaktsstuga utmed den nedlagda järnvägen mellan Klippan och Eslöv (t.h.), fotograferat mot NO. Banvaktsstugan flyttades 1955 och låg alldeles NO korsningen mellan rv 17 och lv 113/Smålandsvägen N Eslöv.

  • Fotograferat från SO. Närmaste spåret går till Åstorp och nästa till Helsingborg. Det senare spåret ligger idag något längre ifrån det förra, ungefär mellan de båda bortersta spåren på bilden. Jämför bild 29.

    Alla byggnader utom den längst t.h. finns kvar idag.

  • N delen av Kattarps (idag sanerade) bangård fotograferat mot SO. Dagens Västrabyvägen ligger mellan bangården och husen.

  • Fotograferat mot NO. I vänster bildkant syns nederst den idag nedlagda järnvägslinjen till Höganäs och Mölle. Längst upp går järnvägen till Ängelholm. Däremellan ligger en förråds- och snickarbod. Plankorsningen t.h. om skorstenen (Rallaregatan/Västrabyvägen) är idag slopad.

    På andra sidan järnvägen ligger fyra boställshus (de båda längst bort från järnvägen t.h. från 1910, det t.v. om dessa från 1918 och det framför det senast nämnda, från 1920-21) samt närmast järnvägen en (delvis skymd) banvaktsstuga och bakom denna en banmästarstuga (båda från 1915). Samtliga dessa byggnader revs på 1990-talet och är ersatta av en park med namnet Äppleskogen.

    Se även bild 46.

  • Rögle bangård fotograferat mot SV. Bangården liksom boställshuset med uthus samt godsmagasinet är idag rivna.

  • Samma byggnader som på bild 45 men fotograferat mot SO. Dessutom syns litet av det idag rivna stationshuset i vänster bildkant.

    Den enda av järnvägens byggnader som återstår idag är en välhållen jordkällare tillhörande stationshuset, beläget under träden mellan detta och det f.d. sparbankshuset i bildens mitt.

  • Detta är någon industribyggnad i Rögle, fotograferat mot SO, Röglevägen t.v. Spåret är ett industrispår som kommer från Rögle bangård och passerar Solomit/Porötexfabriken/Rögle industrier (se bild 43) vars byggnad kan anas i övre bildkant. De flesta byggnaderna finns kvar idag, däremot återstår endast husgrunden av industribyggnaden.

  • Detta är Rögle tegelbruk, S bruket, fotograferat mot SV. Bruket nedlades 1980.
    Byggnaderna, delvis ombyggda, finns kvar idag.

    I bildens nederkant syns t.v. N delen av Rögle idag rivna bangård med en slopad plankorsning. Därifrån gick ett industrispår till tegelbruket vars lastkaj syns t.h. samt till Solomit/Porötexfabriken (nedlagd 1941 men ersatt av Rögle industrier som tillverkade trädgårdsmöbler) som syns vid höger bildkant.

  • Banvaktsstugan, uthuset samt jordkällaren däremellan finns kvar, strax S lv 112.

  • Banvaktsstugan c:a 1 km SV Sibirienvägen i utkanten av Ängelholm revs sannolikt i början av 1980-talet. Fotograferat mot V.

  • Vegeå tegelbruk fotograferat mot O. Tegelbruket nedlades 1969 och de enda byggnaderna som finns kvar idag är ringugnen (byggnaden bakom skorstenen) samt en torklada (byggnaden t.h. om ringugnen).

    Framför byggnaderna kan anas den smalspåriga järnvägen som transporterade lera från lertagen t.h. utanför bild till tegelbruket. De små dammarna är tidigare lertag som senare har vattenfyllts.

  • Vegeholms station fotograferat mot SO. I bildens övre kant syns godsmagasinet och strax t.v. avträdet. Alla järnvägens byggnader samt bangården är rivna.

  • Enligt kartbild.com verkar den ha funnits kvar 1965.

  • I bildens nedre högerkant syns den ännu existerande f.d. banvaktstugan Porrarp vilken är belägen mellan Vittsjö och Bjärnum. Fotograferat mot väst.

Filtrera



© Flygfotohistoria, samtliga rättigheter förbehålles.
Företaget Flygfotohistoria drivs av Johan Ahlén
Webbplatsen utvecklas av