• Gården inköptes 1947 av Allan Nordell född i Simontorp Osby förs. Allan var född 3 nov 1918.
    Sönerna Ingemar och Kenneth tillträdde gården 1981.
    Kenneth blev ensam ägare 1987.
    Kenneths son Patrik o hans hustru Sara tillträdde som ägare 20??

  • Ur ”Gods och Gårdar”:

    Gården inköptes 1860 genom Nils Nilsson o.h.h. Hanna d Bengtsson. Därefter tillträdde sonen Per Nilsson f. 1849 o.h.h. Maria f. Andersson.
    1907 tillträdde Nils Hilding Persson f. 19 mars 1883 son till Per Nilsson o.h.h. Maria f. Andersson, gift med Alma Svensson f 19 febr. 1880, dotter till Gabriel Svensson o.h.h. Maria f. Nilsson.

  • Ur ”Gods och Gårdar”:

    Gården inköptes 1860 genom Nils Nilsson o.h.h. Hanna d Bengtsson. Därefter tillträdde sonen Per Nilsson f. 1849 o.h.h. Maria f. Andersson.
    1907 tillträdde Nils Hilding Persson f. 19 mars 1883 son till Per Nilsson o.h.h. Maria f. Andersson, gift med Alma Svensson f 19 febr. 1880, dotter till Gabriel Svensson o.h.h. Maria f. Nilsson.

  • Gården är idag (2023) en mindre hästgård som bebos av familjen Heberlein/Herrlund sedan 2020.

  • Emmislövsvägeb 10, 289 43 Broby, från ungefär NO.

  • Simontorp 1177, 589 94 Glimåkra, från ungefär VNV.

  • Troligen Karsebodavägen 25, 289 94 Glimåkra, från ungefär SV.

  • Strönhult 2184A, 283 94 Lönsboda, från ungefär SSV.

  • Foto visar den gamla möllan i Jonstorp, den brann tyvärr ner den 19 juni 1953. Fotot troligtvis taget ca 1950-52.

  • Ingarp 2185, 289 73 Immeln, från ungefär VSV.

  • Säflacka Säflacka gård 1170, 289 93 Broby, från ungefär SSV.

  • Svanshult 939, 283 93 Lönsboda, från ungefär SSV.

  • Kärraboda 1137, 283 93 Lönsboda, från ungefär ONO.

  • Mjönäsvägen 1523, 291 56 Arkelstorp, från ungefär norr.

  • Gummarp 1132

  • Vesslarp 1145, 28 94 Glimåkra, från ungefär VSV.

  • Fotografi av den kvarliggande Gruvgården mot NV. Banvallen för ett sidospår från stationen Stabbarps gruva (t.v, se vidare bild 35) syns i den nedre delen av bilden. Innan detta spår (och järnvägen mellan Klippan och Eslöv) byggdes 1898, fanns istället ett smalspår till en lastplats på järnvägslinjen mellan Teckomatorp och Eslöv.

    Utanför vänster bildkant låg ett tegelbruk och framför detta finns en lastkaj, 90 m lång (åtminstone idag). Härifrån utgick även smalspår till gruvorna där kol men fr.a. lera bröts, belägna några hundra meter i sidospårets riktning, detta upphörde dock strax utanför bilden.

  • Järnvägsstationen Stabbarps gruva på den nedlagda järnvägen mellan Klippan och Eslöv (t.h.), fotograferat mot SO. Stationen nedlades 1961 medan godsmagasinet på bilden verkar ha rivits mellan 1957 och 1973, och senare ersatts av en villa. Stationshuset mittemot, utanför bilden, finns dock fortfarande kvar som bostadshus. Det stora vita huset i bildens mitt är idag tillbyggt.

    Härifrån gick från 1898 ett sidospår till Stabbarps gruva, till vänster, se vidare bild 32.

  • Asmundtorps banvaktsstuga utmed den nedlagda järnvägen mellan Klippan och Eslöv (t.h.), fotograferat mot NO. Banvaktsstugan flyttades 1955 och låg alldeles NO korsningen mellan rv 17 och lv 113/Smålandsvägen N Eslöv.

  • Gårdstånga 306, Flyinge, från ungefär söder.
    Järnvägen är en del av sträckan Kävlinge - Sjöbo.

Filtrera



© Flygfotohistoria, samtliga rättigheter förbehålles.
Företaget Flygfotohistoria drivs av Johan Ahlén
Webbplatsen utvecklas av