• Den 1955 nedlagda järnvägen mellan Lerbäck (t.v. i bilden) och Askersund syns alldeles bortanför vägen (fr.v. t.h.) på bilden. Den idag gräsbeväxta banvallen ligger i en låg skärning vid Skyllbergs herrgård t.h. i bilden. Här fanns, åtminstone på 1920-talet, en enkel hållplats. Även ett sidospår, Skyllbergs logar, fanns någonstans här fram till 1945, sannolikt vid lagerbyggnaderna mitt bilden.

    I bildens nederkant låg en banvaktsstuga på andra sidan spåret, t.v. om den korsande vägen. Denna revs tydligen rätt tidigt. Bakom denna finns idag en ovanligt stor och "modern" jordkällare, osäkert om denna hade något med banvaktsstugan att göra.

  • Fotograferat mot NO syns Skyllbergs herrgård i höger bildkant. Till den 1955 nedlagda järnvägen mellan Askersund (t.h. i bilden) och Lerbäck (t.v. om herrgården) hörde även en industribana mellan Skyllbergs station (låg utanför höger bildkant) och Kårbergs spikfabrik (bakom byggnaderna i mitten av bilden och vidare t.v.) De nämnda byggnaderna, som även finns kvar idag, var ursprungligen fr.v. brukets tjänstemannabostäder, ved- och matbodar, samt arbetarbostäder.

  • Fotograferat mot SO kan man ovanför "g" i Flygfotohistoria skymta järnvägsbron (jmf kommentar till bild 4115:49) på industribanan som gick mellan Skyllberg (uppåt i bilden) och Kårbergs spikfabrik.

  • Industribanan mellan Skyllberg (t.v. i bild) och Kårbergs spikfabrik fotograferat mot SO. Den forna banvallen är idag landsväg (Skyllbergsvägen). Den gamla landsvägen på bilden ansluter idag till dagens ungefär i vänster bildkant, medan den t.h. om järnvägskorsningen endast finns kvar som en smal "gräsväg".

    Byggnaderna finns kvar idag, liksom f.d. Kårbergs skolas byggnad utanför höger bildkant.

  • Fotograferat mot SV. Industribanan mellan Skyllberg (uppåt i bilden) och Kårbergs spikfabrik. Bilden ansluter i övre bildkant till bild 48. Bortom vägkorsningen är den forna banvallen idag grusväg. Strax utanför höger bildkant "ansluter" banvallen till dagens landsväg (Skyllbergsvägen). Byggnaderna finns kvar idag.

  • Fotograferat mot NV. Bilden ansluter till bild 49 nere t.h. Gården Eriksberg. Den forna banvallen är idag grusväg.

  • Fotograferat mot NV. Industribanan gick mellan Skyllberg (nedåt i bilden) och Kårbergs spikfabrik. C:a 200 m t.h./nedåt från korsningen med Berggårdsvägen finns idag en järnvägsbro av stål från 1939 (innan dess var där en träbro) bevarad. Åt andra hållet är den forna banvallen idag grusväg.

    Av boende uppgavs byggnaderna med ljust tak ovanför järnvägsvagnen ha varit växthus. Byggnaden t.h. om dessa var smedja, Den högra delen av denna byggnad finns kvar idag liksom
    de båda boningshusen på bilden, Bergsätter och Lövstaholm.

  • Fotograferat mot SO syns uppe t.h. Stenkumla banvaktsstuga vilken tillsammans med uthus samt jordkällare mot järnvägsspåret finns kvar. F.n. slutar dubbelspåret från S här.

  • Fotograferat mot O. Stationshuset, godsmagasinet samt lastkajen t.v. om godsmagasinet finns kvar idag. Däremot går idag en grusväg där banvaktsstugan låg. Bergskärningen framför densamma finns dock kvar. Alldeles t.h. om banvaktsstugans uthus går idag rv 50.

  • Gården Röllingshagen (?) 1 km NO Askersund fotograferat mot O. I nedre vänster bildkant syns den 1955 nedlagda järnvägen mellan Askersund (t.h.) och Lerbäck. De två byggnaderna t.h. i bilden finns kvar.

    Landsvägen som som gick över järnvägen har idag ersatts av rv 50 som istället går mot bildens vänstra övre hörn. S om korsningen finns en bergskärning för järnvägen kvar. Vid denna korsning skall även Sjöstorp hp ha legat. Dess väntkur finns idag på tomten till Sjöstorp banvaktstuga ett par 100 m utanför höger bildkant.

Filtrera



© Flygfotohistoria, samtliga rättigheter förbehålles.
Företaget Flygfotohistoria drivs av Johan Ahlén
Webbplatsen utvecklas av